A l’espera de veure les
propostes artístiques d’aquesta nova edició de la Nit de l’Art’15, entre les
que d’entrada, em criden l’atenció les de Joan Morey, Alberto Borea, Vasco
Araújo o Tomáš Absolon. La presència femenina, com és
habitual, mínima, gairebé anecdòtica, per això vull destacar els treballs de
Katharina Pfeil, Maria José Argenzio o de la dissenyadora de moda Lydia
Delgado, que presenta per primer cop la seva col·lecció d’aquarel·les en una
galeria. Les col·laboracions femenines hi són, una altra cosa és que certs
circuits i engranatges no ens permetin implicar-nos-hi com ens agradaria.
De moment us puc explicar
que dissabte vaig assistir a Es Baluard, a la inauguració d’una nova entrega de
‘Reproductibilitat 2.0’, amb la part de la col·lecció del Museu d’Art
Contemporani de Barcelona (MACBA), que inclou videoart, fotografia, pràctiques
fílmiques d’avantguarda i els mitjans electrònics.
Interessant mostra, d’una
banda perquè són peces experimentals que mai s’havien vist aquí, i de l’altra
perquè són representatives d’un període fonamental en l’inici de l’ús de la
imatge com a suport creatiu. Si teniu sis hores per veure tots els documents
gràfics i esteu interessats en entendre una poc més la influència que van tenir
aquestes noves vies d’expressió, no dubteu a submergir-vos-hi, perquè són
exemples dels canvis profunds que esdevindrien les directrius de l’art
contemporani.
Jo em quedo amb la
rebel·lia davant la situació social i artística de la dècada dels setanta,
moment en que es van trencar els límits tradicionals amb la convulsió i les
revoltes del 68; París, Praga, Vietnam, i els seus moviments contraculturals
derivats. Una sacsejada artística i cultural clau per entendre l’art actual.
‘Reproductibilitat 2.0’
mostra un conjunt de treballs amb corrents com el happening, el body art,
el land art, Fluxus o la performance, que analitzen les fites dels pioners de la
imatge en moviment, més interessats pel concepte i menys pels suports físics.
Un grup d’artistes i intel·lectuals amb ganes de llibertat que van veure que les
idees venien de les experiències viscudes. El conceptualisme, en la pluralitat
de disciplines, fou una nova actitud que esclatava en les arts visuals d’arreu
del món occidental als anys seixanta. En aquest país fou com un esclat que
volia recuperar l’esperit autèntic de l’avantguarda històrica i inventar nous
llenguatges després de la decadència del franquisme. M’interessa especialment
la tasca duta a terme pel Grup de Treball (Abad, Benito, Mercader, Muntadas,
Pazos, Portabella...). Barreja de personalitats, de formacions, de disciplines,
de valors comunicatius però que amb el nexe de la imatge com a document. Tots
ells van aconseguir una nova relació amb el paisatge i la naturalesa; van
explorar de nou la publicitat, el còmic, la premsa i els mitjans de comunicació,
i van defensar la pràctica del vídeo com a disciplina específica, amb peces que
s’utilitzaven en sentit documental, per ampliar la informació que no podia
donar la fotografia. Quaranta anys després, l’ús del vídeo s’expressa com a
mitjà diferenciat dins del món artístic i ens permet conèixer la feina de creadors
com João Onofre, Fiona Tan, Ann Mandelbaum o Teresa
Hubbard i Alexander Birchier. Un altre dia us en parlo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada