divendres, 17 de juliol del 2015

L'exposició del 54è Festival de Pollença


•FORÇA DE GRAVETAT•

Un projecte expositiu d’Astrid Colomar, comissariat per Georgina Sas, per a l’església del Convent de Sant Domingo de Pollença.
18.07.2015 – 25.09.2015 // Acte d’inauguració amb ritual performatiu: 18 de juliol a les 20.30 h.



Força de Gravetat és una instal·lació de l’artista Astrid Colomar (Palma de Mallorca, 1970) amb la curatoria de Georgina Sas, en un projecte carregat d’associacions simbòliques. Un videodocument corprenedor, una escenografia suspesa, una expressió sonora brutal i una pintura que es transforma dia rere dia.

De la proposta, se n’extreu una delectació visual allunyada de qualsevol pensament racional, es connecta la força creativa de la Terra en una cosmovisió personal i en un joc de vermells visibles a l’ull humà.
  

•FORÇA DE GRAVETAT•

La instal·lació. Per percebre la força de gravetat és necessari provocar-la. Per això, a la nau de l’església s’hi pengen mobles: butaques i cadires. Els mobles són objectes en els quals ens recolzem, acullen el nostre pes; la seva suspensió flotant, lluny del terra, desafia la imantació de la seva gravetat.
Tots el mobles estan entapissats del mateix vellut vermell. Quan l’opacitat intensa del vellut s’il·lumina amb llum focal agafa una profunditat carnosa. Així, els mobles en suspensió no només contenen els cossos, sinó que amb el seu pes també són la seva carnalitat.

A sota dels mobles i al llarg de la nau, a nivell de terra, es planteja una “evaporació pictòrica”, que consisteix en submergir un suport de paper dins un recipient inundat de pintura líquida aquosa de color vermell.
Aquesta pintura s’evapora exposada als elements que creïn l’esdeveniment de la instal·lació, per tant, el que romangui d’aquesta evaporació, una nova condensació material de pintura sobre el suport de paper, serà el testimoni del que hagi succeït allà, i convidarà a la interpretació del que s’hagi plasmat com a signe.

Astrid Colomar entén la pintura com una substància intel·ligent capaç de ser receptora i transmissora de la vida. En aquest cas, considera el color vermell com l’impulsor de la materialitat i la força terrenal femenina que emana de l’església, que és la que s’obre per sentir la tragèdia i parlar a través d’aquest color. El color vermell caracteritza les últimes intervencions i els treballs d’Astrid Colomar. La primera intercessió de la seva Sèrie Vermella la va realitzar l’any 2010 per a Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma.

El vídeo que es presenta a Força de Gravetat es projecta a la zona de l’altar de l’església. És un videodocument real. Es tracta de la documentació d’un atac fet per soldats nord-americans a civils iraquians innocents. Es confon un periodista que té una càmera amb un enemic armat. A partir d’aquí es desencadena la matança d’una família amb els seus fills. Aquest vídeo fou filtrat pel soldat Bradley Manning a Wikileaks i es va fer públic el 2010.

El que es vol recollir amb força, inundant la sala, és el so del que ocorre durant aquesta operació d’atac: soldats que es comuniquen des de diferents helicòpters, que van identificant els múltiples objectius (persones civils innocents que es confonen amb possibles atacants) i que disparen; també se sent el so de les ràfegues de metralla. És la vibració del so, tant del vídeo com de les masses sonores que es combinen dins el ritual performatiu, el que afectarà el líquid, el qual recollirà aquestes vibracions des de l’interior de l’església, temple femení, temple uterí que sent dins les seves entranyes. Amb una persistència insondable, la pintura vessada canvia, cada dia que passa mentre s’evapora.

Sembla que la mort ha desaparegut del nostre horitzó immediat d’experiència, per això davant d’ella, la sentim només part d’un fet al qual estàvem predestinats en el moment de néixer. Un fet que els savis han sabut acceptar. La història de la filosofia comença amb la premissa d’un sil·logisme: ‘Tots els homes són mortals’, però a Occident veiem la mort passar lluny nostre, gairebé se’n parla de manera íntima; però en som testimonis constants, de forma pública i per tot arreu: morts a trets, a cops, esclafats, submergits, cremats o decapitats. I són ben reals.
Ens continua afectant el dolor aliè en aquesta època que ens ha tocat viure, de pantalles i guerres televisades?


                
Informació complementària

Twiter: @ForceofGravity2 #ForçadeGravetat #AstridColomar #ForceofGravity


Un projecte de l’artista Astrid Colomar
Comissariat: Georgina Sas
Músics: Pep Escalas Prats, Lluís Segura i Albert Sierra.
Producció: Museu de Pollença.
Direcció de muntatge: Toni R. Bonet,
Imatges: La Perifèrica
Àudio: VAiVE produccions
Fotografia: Gabriel Ramon
Disseny i maquetació del catàleg: Aníbal Guirado






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada